Homer en Kodiak - Reisverslag uit Kodiak Island, Verenigde Staten van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu Homer en Kodiak - Reisverslag uit Kodiak Island, Verenigde Staten van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu

Homer en Kodiak

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

05 September 2014 | Verenigde Staten, Kodiak Island

Homer, en Kodiak.
Zondag zijn we uit Anchorage vertrokken. Net zoals het aanleggen, ging het afvaren ook niet geheel van een leien dakje. De trossen waarmee het schip vast lag waren blijkbaar tijdens het opkomend water toch enigszins verlegd, maar daarna was een ander schip ook gaan verliggen en had haar trossen over die van de Amsterdam, om de bolder gelegd. Dat gaf de lasher's( de mannen die de trossen losgooien aan de wal) onverwacht toch nog wat problemen. Er zijn nog niet zoveel rederijen die met de cruiseschepen aanleggen in Anchorage en dat is waarschijnlijk toch te wijten aan de enorme stroming en het gigantische hoogteverschil in hoog en laag water.

Maandag 1 september.
Homer ligt aan het begin van een inlet( inham) en heeft een landengte van ongeveer 6 km, waar aan het uiteinde de jachthaven en de aanleghaven voor cruiseschepen is. Homer Spit het dat. Er was voor deze plaats geen mogelijkheid meet om een excursie te boeken, dus hebben we zelf ons vertier gezocht aan de wal.we meerden om ca. 09.00 uur aan, maar we namen de tijd om van boord te gaan.
We hebben wat rondgelopen en zijn via een wandelpad langs de haven naar het uiteinde van de de Spit gelopen. Heel spectaculair was het allemaal niet. Duidelijk was wel dat wat er was, echt voor de toeristen was. Souvenirs shops, restaurantjes en barretjes, en veel vis- en bootexcursies. Veel van de Alaskaanse inwoners proberen hun eigengemaakte kunst en handenarbeid aan de man te brengen om met de opbrengst de wintermaanden door te komen. We boften zeker weer met het weer. Het was zonnig met een temperatuur van ca 14 graden.
Na wat rondgelopen te hebben zijn we rond twee uur weer aan boord gegaan.
'S Avonds hebben we kn het theater een show bijgewoond van de unexpected Boys. Er show van 4 zangers die liedjes van Frankie Vally en The Four Seasons vertolken. Zo'n zelfde show als nu in Nederland draait met de Jersey Boys.
We zijn daarna op tijdnaar bed gegaan want in Kodiak, de volgende bestemming, moesten we direct na het aanmeren van boord, om 7 uur.

Kodiak.
We hebben deze week een keer een presentatie bijgewoond van de cruiseconsulente die je toekomstige cruises probeert te verkopen, en daarin gaf ze als tip mee, dat je altijd een of twee reiswekkertjes mee moet nemen voor het geval dat. Wij dachten natuurlijk direct wat een onzin, we hebben toch onze telefoon, daar kun je tegenwoordig alles qua tijd mee regelen. Maar inmiddels weten we beter.
Omdat we er vroeg uit moesten voor de excursie in Kodiak, had ik de (telefoon) wekker gezet op half zes, en ontbijt besteld om 6 uur. Echter om 6 uur werd er op de deur gebonsd, roomservice. Ons ontbijt, maar de wekker was niet afgelopen!? Uhh. Doordat we op zee af en toe geen ontvangst hebben op de telefoon, en dus ook de tijd niet mee loopt, was de wekker niet afgegaan. Die gaf om 6 uur 's morgens een tijd aan van 17.00 uur. Dus ja, dan loopt ie ook niet af. Maar goed dat we roomservice de vorige dag geregeld hadden, anders hadden we ons zeker verslapen.
We haastten ons met aankleden, dronken wat koffie en namen het ontbijt, en begaven ons naar de gangway om van boord te gaan. Gelukkig waren we nog op tijd.
Met een nauwe schoolbus, werden we naar de haven gebracht waar we in moesten stappen op een vissersbootje waarmee we gedurende drie uur de wateren rondom Kodiak Island zouden verkennen. Kodiak Eiland staat bekend om de beersoort die er voorkomt. De grootste soort grizzly beren van Alaska. Die hebben we niet gezien, jammer genoeg.
Het was prachtig weer. Zonnig, geen wolkje aan de lucht en zeker niet koud. We zagen zeeleeuwen, otters, diverse vogelsoorten waaronder kittywaks en puffins. Jammergenoeg lieten de walvissen die hier ook regelmatig foerageren zich niet zien. Wat we van Kodiak eiland en de directe omgeving gezien hebben was, mede dankzij het geweldige weer, prachtig.