Anchorage, Whittier - Reisverslag uit Hoonah, Verenigde Staten van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu Anchorage, Whittier - Reisverslag uit Hoonah, Verenigde Staten van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu

Anchorage, Whittier

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

01 September 2014 | Verenigde Staten, Hoonah

Vrijdag 29 augustus.
Na een zeer rustige nacht, we hoefden maar een klein stukje te varen, waren we om 6 uur al in Icy Strait Point, of wel Hoonah in indianen taal. Omdat er geen aanlegsteiger was voor grote cruiseschepen, bleef het schip van de wal liggen. Niet geankerd omdat de zee te doep was, zo'n 300 ft, is ongeveer 900 meter. We zouden om 7 uur al van boord moeten om de excursie te beginnen. Met een tendervessel, een reddingssloep, werden we naar de wal gebracht. We konden direct op de rondvaartboot inschepen. We zouden weer walvissen gaan spotten. Tijdens de walvisexcursie in Juneau hadden we al zoveel walvissen gezien van dichtbij, dat alles wat we vandaag zouden zien een extra cadeautje zou zijn. We voeren om goed half acht de haven uit, het was wel regenachtig en koud, maar binnen was het droog en warm. Na een half uurtje varen werd er een bultrug gespot, dus iedereen naar buiten, foto's maken, nog eens kijken, nog meer foto's maken etc. Er was echter maar een walvis aan het foerageren op die plek, dus als die onderdook was er voor zeker een minuut of 10 niets te zien. Het was erg koud buitendeks, dus als je tussen de duiken van de walvis door buiten bleef staan was je echt verkleumd van de kou.
Er waren zo nu en dan ook nog wat bruinvissen te zien en zeeleeuwen, maar allemaal te ver om mooie foto's van te maken. Om 10 uur waren we al weer terug in het haventje, om voor het volgende deel van de excursie in te checken. Beren zoeken. Met een redelijk spartaanse bus zijn we het regenwoud van Hoonah ingereden op zoek naar beren. Onderweg zagen we een paar black tail deers( zwarte staart herten). Na een busrit van een half uur kwamen we bij een boardwalk, dat door de drassige graslanden naar een rivier leidde. Het plankier was erg nat, en dus erg glad ook. We moesten goed uitkijken om er niet per ongeluk naast te lopen, want daar waren allemaal sinkholes, drijfzand, die je zo'n tweemeter diep de afgrond konden in zuigen. (Leuk!?) uiteindelijk, na een kleine 800 meter kwamen we bij een uitkijkpost, dat over een riviertje uitkeek. Behalve heel veel zalmen, die stroomopwaarts zwommen, was er enkel een bald eagle te zien met drie jongen. Maar je moest echt de verrekijker gebruiken om ze te kunnen zien. Bij de rivier zouden ook de beren kunnen zitten naar waar we op zoek waren. Maar ja, zoeken is nog niet vinden. (Waarschijnlijk was de beer nog niet los). We hebben geen enkele beer gezien, ondankt het grote aanbod aan zalm om te verorberen. Eenmaal terug in de haven hoorden we mensen zeggen dat de kans om een beer te zien erg klein zou zijn omdat er een grizzly in de omgeving zou zijn die zijn territorium heel duidelijk had afgebakend, en alle zwarte beren zijn buurt hield. Tijdens de wandeling liep er wel een gids met een geweer mee voor het geval dat, maar een serieuze veiligheids briefing hadden we niet gehad. Dus misschien was dat van die grizzly wel waar. Daarna hebben we nog even rondgelopen in Icy Strait Point, wat eigenlijk niet meer is dan een verzameling houten huizen op palen, met een boardwalk erom heen. In de huizen zijn diverse winkeltjes, restaurantjes e.d. en een touroperator die allerlei excursies verkoopt. Het is helemaal ingericht op de cruiseschepen. We zijn weer met de tendervessel aan boord gegaan. Om 4 uur vertrok het schip weer uit de haven van Hoonah, op weg naar Anchorage. Daar zullen we zondagochtend aankomen, dus zaterdag zitten we de hele dag op zee.