Maligne lake, Medicine Lake and Miette hot springs - Reisverslag uit Radium Hot Springs, Canada van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu Maligne lake, Medicine Lake and Miette hot springs - Reisverslag uit Radium Hot Springs, Canada van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu

Maligne lake, Medicine Lake and Miette hot springs

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

04 Juni 2015 | Canada, Radium Hot Springs

Dinsdag 2 juni.
Sightseeing rondom Jasper, beren langs de weg.
De nacht op Whistler campground was voor mijzelf een beetje onrustig. Het verhaal bij de receptie over een grizzly in het park heeft mij onbewust toch beziggehouden. We hadden verzuimd om de vuile borden en pannen af te wassen, en voor de nacht hadden we een keukenraampje open laten staan. Ik weet niet precies hoever etensluchtjes dragen in een bos als dit, maar mijn naïeve geest was toch van mening dat er beren op de vuile borden afkwamen. En als je dan ‘s nachts wakker wordt, lijk je toch van alles te horen wat op berengeluiden lijkt. Onzin natuurlijk, maar het heeft mij in ieder geval wakker gehouden.
Dan ben je de volgende ochtend toch een beetje brak. Na de nodige koffie en een geroosterde boterham, hebben we de vuile vaat dan toch maar afgewassen, de camper aan kant gemaakt en zijn we vertrokken. Een tochtje in de omgeving van Jasper. Maligne Lake, Medicine Lake, en daarna nog Miette Hotsprings. De rit over Maligne Road trakteerde ons op veel mooie plaatjes. Fris groene bomen en bermen en al snel het eerste wild. In een berm bij het eerste meer, Medicine Lake, zat een moederbeer met twee cubs. Ze aten de bloeiende paardenbloemen en jonge verse graspollen. Ze lieten zich gelaten fotograferen door een tiental mensen, waaronder mijzelf. Ze leken zich niets aan te trekken van de amateurfotografen. Hoewel je niet vaak genoeg gewaarschuwd kan zijn om een afstand van 10 buslengtes te houden tot de beren, was de werkelijke afstand slechts 10 meter. Gewaagd, maar het leverde wel mooie plaatjes op.
We reden verder langs het meer en wederom liep er wild langs de weg. Een dikhoornschaap, keek ietwat verschrikt op toen het werd gefotografeerd. Verder naar het volgende meer kwamen we nog enkele zwarte beren tegen. Alles moest op de foto. Bij Maligne lake hebben we ons laten verleiden om een , naar mijn mening, veel te dure boottocht te maken van 1,5 uur naar Spirit eiland. Spirit eiland is dé foto die je in alle vakantieboekjes ziet over Canada. In werkelijkheid stelt het helemaal niets voor, de boottocht er naar toe duurde een half uur, dan mocht je zo’n 20 minuten van dichtbij het eiland fotograferen, en je gratis laten aanvallen en steken door miljoenen muggen (PFFFFF), maar werderom, prachtige foto’s. Spirit Island is zo genoemd door iemand van Kodak, hij verbleef tijdelijk bij het eiland en deed er veel inspiratie op, Hij zag er de geest zogezegd. Zo is het stukje land aan zijn naam gekomen.
Na de boottocht zijn we terug in de camper gestapt en teruggereden via dezelfde weg. Wederom hebben we diverse stops gemaakt om zwarte beren te aanschouwen in de berm. In totaal hebben we er vandaag toch al gauw 15 stuks gezien, inclusief de kleine beertjes.
De weg naar Miette Hotsprings zou ook nog veel mooie wildsightings opleveren, volgens het boekje. Inderdaad, een enkele zwarte beer en een eekhoorn. Op de highway, die we oo nog een stukje moesten volgen , moesten we regelmatig in de remmen voor overstekend wild. Wapiti’s, bighorn sheep en white tail deers. Procentueel gezien moet ik deze vakantie ook nog elanden gaan zien. Jasper heeft een populatie elanden van 180, en een berenpopulatie van 60 stuks, en daar hebben we er als 15 van gezien, dat is ongeveer 20 %. Dus elanden…. Laat jezelf zien. Miettw hotsprings stelde voor ons niet zoveel voor. Een idyllisch weggetje er naar toe, met als eindpunt een heet waterbron waar je weldaad opdoet als je er in gaat. Niets voor ons.
Bij terugkomst in Jasper zijn we bij Earls wezen eten. Een grote horecaketen in Canada, waar je voor een redelijk bedrag lekker kunt eten. Hoefden we niet af te wassen.