Montreal, Quebec - Reisverslag uit Montréal, Canada van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu Montreal, Quebec - Reisverslag uit Montréal, Canada van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu

Montreal, Quebec

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

11 Oktober 2017 | Canada, Montréal

Montreal, 9 oktober
Aan de bedden in de hotelkamer lag het niet dat we al om 4 uur ' nachts wakker waren. Dus moest het het tijdsverschil zijn, de jetlag. Ons Hollandse bioritme is na een zomerlang doorploeteren zo vastgeroest dat we blijkbaar aan 6 uur slaap genoeg hebben. Uiteraard zijn we niet in alle vroegte opgestaan maar tot later dan 6 uur lukte het ons niet om te blijven liggen. Dan maar een lekkere douche in de marmeren badkamer voor een schone start van de dag.
Daarna zochten we iets te ontbijten, want hoe inclusief vck cruises het ook geregeld leek te hebben, ontbijt was niet bij de prijs inbegrepen. We kozen voor een ontbijt in de ontbijtzaal van het hotel. Een buffetje, goed maar wel behoorlijk aan de prijs maar met een uiterst vriendelijke bediening in twee talen. Breakfast en petit dejeuner.
Na ontbijt volgde de wandeling. Paraplu's mee want het regende pijpenstelen. Een staartje van orkaan Nate. Het enige voordeel was dan dat het een tropische regenbui
was. Dus niet al te koud.
De gids deed haar uiterste best om ons een paar hotspots van Montreal te tonen in de buurt van het hotel maar de regen was toch voor een groot deel spelbreker. We zochten na 3 kwartier een schuilplek in de kleine basiliek. Een prachtige kerk , ooit officieel aangewezen door de paus als basiliek.
Het slechte weer nodigde niet echt uit om de wandeling in de buitenlucht voort te zetten. Daarom besloot de gids om ons een deel van de ondergrondse stad van Montreal te laten zien. Een uitgebreid netwerk aan metrolijnen en wandelpassages onder de grond. Ook bevindt zich hier het grootste ondergrondse winkelcentrum van Noord-Amerika. Maar het was Thanksgiving in Canada en dat betekent een feestdag en dus gesloten winkels in Canada. We hebben in ieder geval een goede indruk van Montreal. De middag was ter vrije besteding, maar omdat het " regenbuitje" de hele dag duurde zijn we ' s middags toch maar zoveel mogelijk binnen gebleven.

10 oktober
De laatste nacht in Montreal zat er op. Van een van de andere gasten uit de groep hadden we de tip gekregen dat er net buiten het hotel een Java café zit waar je een simpel broodje en goede koffie kunt kopen als ontbijt. Dus hebben we de verleiding van de bilinguale service weten te weerstaan en gekozen voor de "snelle hap" .
We hebben immers 13 dagen onbeperkt eten voor de boeg.
Een touringcar bracht ons in een 3 uur durende rit, met sanitaire stop, naar Quebec, waar de Zuiderdam op ons lag te wachten. Amber de reisleidster, zou meerijden tot aan de terminal en daarna de groep verlaten. Ze had nog wel een korte rondrit door Quebec stad weten te regelen met de buschauffeur, want tijd om zelf het plaatsje te verkennen was er niet. Helaas. Want Quebec heeft een heel gezellig centrum , mooie gebouwen én mooi weer. Het zou zeker aan te bevelen zijn om deze plaats en keer nader te bezoeken.
De Zuiderdam lag al aangemeerd toen de bus bijneemt cruiseterminal arriveerde. We oefen ons niet meer te bekommeren om de koffers, dat zou Amber regelen.
We konden aansluiten in de rij om in te checken voor de cruise. Naar mijn idee, verliep dat een beetje minder gestroomlijnd dan we gewend zijn bijneemt HAL. Maar we zijn er doorheen gekomen. Om 2 uur waren we in onze cabin. Er lag al een uitnodiging voor een welkomst drankje in de Crowsnest. Ook een uitnodiging voor een diner in the Pinnacle Grill, een geste van VCK. En omdat het nog niet op kon kregen we ook ' avonds nog een schaaltje met in de chocolade gedoopte aardbeien van VCK.