zaterdag 7 oktober - Reisverslag uit Montréal, Canada van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu zaterdag 7 oktober - Reisverslag uit Montréal, Canada van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu

zaterdag 7 oktober

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

09 Oktober 2017 | Canada, Montréal

Reisverslag dag1 Indian Summer met de Zuiderdam

We zijn zaterdag 7-10 naar ons vertrouwde overnachtingsadres bij Schiphol gegaan, Van der Valk. Geen files, geen drukte tot dat we in het hotel kwamen.
Jan Willem had mij bij de hoofdingang laten uitstappen met de koffers, en in mijn ooghoek zag ik al een bus aankomen met donker publiek erin. Ik kreeg visioenen van een vakantie van een aantal jaren geleden, toen wij ook bij vd Valk overnachtten en het hotel vol bleek te zitten met een groep vakantiegangers uit India. Ik zag nog levendig de taferelen aan het ontbijtbuffet voor me van toen. Onbeschaamd publiek dat overal haantje de voorste wilt zijn met onbeschofte gewoontes. Ik pakte de koffers en de rest van de bagage en begaf mij alvast naar de lobby van het hotel om de inderdaad Indiaas lijkende reizigers deze keer voor te zijn. En het lukte, hoewel de Indiase invasie toch nog voor wat hinder zorge. Ze blokkeerde de doorgang naar de receptie.

We hadden een kamer op de bagage grond in het vernieuwde gedeelte van het hotel, echter deze keer van normale afmetingen, wel met directe toegang tot de mooi aangelegde hoteltuin.
We besloten maar direct onze gratis consumptievoucher te verzilveren en te proosten op een geslaagde vakantie. De bar had een grondige renovatie ondergaan. Het ietwat spookachtig interieur van de bar had plaatsgemaakt voor een gezellige, fris tonende inrichting. Nog wel met de haard als middelpunt maar met modernere kenmerken.

Het was erg druk in het hotel en een reservering voor het restaurant was niet meer mogelijk. Een half uur in de rij voor een tafeltje zagen we ook niet zo zitten dus we besloten ook ons avondeten maar in de bar van het hotel te gebruiken .

De volgende ochtend deden we rustig aan. Met de shuttlebus om iets over half elf naar de luchthaven gegaan en daar maar direct de bagage gedropt. Ingecheckt had ik zaterdags thuis al gedaan, dus alleen de bagage hoefde nog ingecheckt te worden.
Het was onverwacht erg druk op Schiphol dus de wachtrij om de koffers te droppen duurde ook minimaal een half uur. We moesten ons rond 12 melden bijneemt reisleidster van de reisorganisatie, en dat deden we ook en zijn daarna maar in een volgende rij gaan staan voor de douane controle. Wat een drama is dat zeg. Waarschijnlijk door de enorme drukte duurde ook deze controle meer dan een half uur. Elektronische paspoortcontrole. Pfff. Dan daarna nog de handbagage check, waarbij álles uit je tas moet, door de röntgenpoort en wijzelf door de bodyscan. En de douaniers ...... laten we het daar maar niet over hebben.
We waren er door. Toen nog even wat dollars ophalen bij de bank... Uiteindelijk waren we in totaal zo'n anderhalf uur bezig met alle verplichte controles.
Maar daarna verliep alles eigenlijk wel voorspoedig.
Het boarden verliep best vlot, de take of was 10 minuten later dan gepland, drukte, maar we zaten in de lucht. Net toen we boven Engeland vlogen verspreidde zich een branderige lucht in de cabine van het vliegtuig maar er was ( gelukkig) geen rookontwikkeling. In de cockpit werd toen direct het entertainment systeem uitgezet om oorsprong van de lucht te achterhalen. Ook was er contact met de technische afdeling in Amsterdam om de storing op te sporen. Het bleek een van. De ventilatoren te zijn die buiten bedrijf was geraakt. Het was veilig om door te vliegen.
De vlucht verliep verder ongestoord en zonder al te veel turbulentie.
Om 17:00 uur lokale tijd landden we in Montreal. De passage door douane verliep erg vlot maar de koffers lieten wat langer op zich wachten.
Vanuit de reisorganisatie was het vervoer naar het hotel al geregeld dus we hoefden ons enkel maar tot de groep te begeven en de rest ging vanzelf. Omstreeks 20:00 s avonds waren we in het Intercontinental Hotel in Montreal. Na een drankje en een hapje zijn we maar snel aan onze nachtrust begonnen want we zouden de volgende dag een stadswandeling hebben van 3 uur dus moesten we weer fit zijn.