Een paar dagen tegelijk - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu Een paar dagen tegelijk - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu

Een paar dagen tegelijk

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

21 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Portland

Maandag 16 oktober-woensdag 18 oktober
De nacht van zondag op maandag was zoals voorspeld stormachtig. Met een reistabletje ben ik de nacht redelijk goed doorgekomen. Rond het middaguur meldde de kapitein dan ook dat we de afgelopen nacht 12 Beaufort hadden gemeten. Daar is dan het voordeel van een wat groter schip, het ligt toch stabieler in het waterwaardoor de ongemakken wel merkbaar zijn maar niet zo extreem als met bijvoorbeeld de Rotterdam.
Om 8 uur waren we in Bar Harbor, Maine. We waren in de VS. Alvorens we van boord af konden moesten we eerst ingeklaard worden door de Amerikaanse Douane. En hoe krijg je 2000 mensen zonder al te veel chaos door de douane? Zoals gewend bij de HAL was dat weer goed geregeld. Per dek startend bij dek 1, werden de echte Amerikanen en de niet Amerikanen gescheiden door de douane heen geleid. Gewapend met paspoorten, green card en Esta formulier sloten we aan in de rij. Alles bij elkaar duurde dit "inklaringsproces" ongeveer 3 kwartier. Daarna konden via het theater een ticket halen om met de tender aan wal te gaan. Ook het tenderen bleek voor velen een enorme uitdaging. Er stond namelijk nog steeds een straffe windkracht 9, met redelijk ruwe zee. Probeer dan maar eens de mensen met rollator gestroomlijnd op zo'n tender te krijgen. Werkt niet dus. Echter de moeilijk te been zijnden hebben dat zelf helaas niet zo door.
Maar eenmaal op de tender duurde het tochtje ca 10 minuten tot aan de wal. Het was koud en winderig in Bar Harbor. Minder aangenaam dan toen we er vorig jaar waren. We zochten een internetcafe op om nog wat verhaaltjes online te zetten, en even contact met Nederland te zoeken. En na een kop koffie zijn we via wat shops weer terug naar de haven gegaan en terug naar het schip waar we weer bijna aan het Happy hour konden beginnen. Yeah!!!

De volgende haven op Dinsdag was Portland.
Gelukkig was de storm weer gaan liggen waardoor het slapen toch wat comfortabeler bleek dan de nacht ervoor. Vanuit Portland maakten we een excursie naar Kennebunkport. Ook een plaatsje waar we vorig jaar doorheen gereden zijn, maar waar we wegens de enorme drukte geen gelegenheid vonden om de camper te parkeren.
Alvorens we in Kennebunkport kwamen kregen we een mooie sightseeing langs de prachtige huizen die er te vinden zijn. Het lijkt een beetje op een rondrit door het Gooi, mooie huizen bekijken. Een van de bekendste huizen aan de kust van Kennebunkport is het huis van de familie George W. Bush. Oud president van Amerika.
Eenmaal aan de haven van K'port kregen we ook nog de gelegenheid even rond te struinen in het plaatsje en om eventueel iets te eten voor de lunch. We kozen ervoor om iets van de streekspecialiteiten te proeven. Lobsterroll en clamchowder. Voor JW was het fish and chips. Het smaakte eigenlijk best prima. Even. A twee uur konden we inschepen op een lokale boot voor een scenic cruise langs de kust. Vanaf het schip werd een en ander verteld over de kreeftenvangst, waar de streek de grootste inkomstenbron van heeft en tijdens het varen werden twee kreeftenfuiken opgehaald uit zee om te demonstreren hoe het in zijn werk gaat. Leuk om te zien en een verse kreeft van dichtbij te aanschouwen. De legale vangst is aan vele regels gebonden. Ondermaatse en zwangere kreeften mogen niet gevangen worden en worden dan ook direct terug in zee gegooid. Ook vanaf het water was de Bush Residentie goed te bewonderen. Een groot complex met diverse gebouwen waarvan de meeste als onderkomen voor de beveiliging.
Na de vaartocht reden we via een prachtige route door Kennebunk weer terug naar Portland. Van Portland zelf hebben we niet zo heel veel gezien.

Woensdag 18 oktober
Vandaag staat een bezoek aan Boston op het programma. Vanuit Portland was het maar erin klein stukje varen in verhouding tot de vorige etappes. Voor Boston zouden we zelf iets regelen. Met de Hop-on-hop-of bus door de stad. Dicht bij de terminal was een kantoortje waar we tickets konden kopen. Een 2 uur durende tocht zou ons langs de hoogtepunten in Boston brengen. Inclusief een 3 kwartier durende vaartocht langs de havens van Boston. Voor $ 41,00 pp stapten we op de bus, die ons naar een overstapplek bracht om op een andere lijn over te stappen. We besloten eerst de vaartocht te doen, het weer was immers nog steeds prachtig en dan hadden we dat maar gehad. Vanaf die boot zagen we goed de Skyline van Boston.
Erna bezochten we het Aquarium van Boston, dat dicht bij de haven lag, maar dat viel een beetje tegen. Als je zeeleeuwen en zeehonden al,rijkelijk in hun natuurlijke habitat heb mogen aanschouwen is het raar om de dieren in gevangenschap op een plastic rots te zien zitten. Bovendien vind ik dat ze er in de Nederlandse dierentuinen toch meer werk van maken om de beesten zo natuurlijk mogelijk onder te brengen.

We zouden ons hop-on hop-of avontuur naar het aquarium bezoek voortzetten. Eenmaal ingestapt en bijna op weg, moesten we gelijk weer de bus uitstappen omdat de chauffeur zijn zijraam iets te hard dicht deed waardoor het glas eruit sprong in duizend en een stukjes. De bus kon niet verder rijden. Omdat we wat krap in de tijd zaten besloten we de scenicdrive maar te laten voor wat die was en uiteindelijk even nabij Quincy Market de stad te bekijken. Een commercieel stukje Boston. Voor mijn gevoel toch allemaal,wel een beetje druk. Wij zijn toch niet zo goed met grote steden, zeker niet als het maar voor een paar uurtjes is. Er is te veel om te zien en te doen dat je blijkbaar voor zo'n korte tijd toch het verkeerde kiest.
We zijn dus maar terug naar het schip gegaan, het was inmiddels al,tegen drieën , en we moesten om half vijf aan boord zijn. Dus...
Het wegvaren vanaf Boston, was een van de mooiste afvaarten tot nu toe. Met een ondergaande zon tegen de skyline van Boston, een rustige zee, helder weer. Prachtig...

Nu is het donderdag, de eerste van twee achtereenvolgende vaardagen. Met als volgende bestemming, Port Canaveral, de voorlaatste haven. Daar hebben we nog een excursie naar de Indian River, waar we dolfijnen , lamantijnen en krokodillen zullen/kunnen zien.