Acadia National Park - Reisverslag uit Bar Harbor, Verenigde Staten van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu Acadia National Park - Reisverslag uit Bar Harbor, Verenigde Staten van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu

Acadia National Park

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

08 Oktober 2016 | Verenigde Staten, Bar Harbor

Acadia National Park.
Donderdagochtend zijn we rond 9 uur van de camping in Wells, nabij Kennebunkport vertrokken. In noordelijke richting, om Orkaan Matthew te ontlopen. In de regio waar wij ons bevinden, In de staat Maine, doen de mensen niet zo gestrest over de orkaan.
'Deskundigen' beweren dat de orkaan de golfstroom zal volgen, wat betekent dat hij voorbij South Carolina zal afbuigen richting de golfstroom, en dat daarboven weinig ongemak waargenomen zal worden.misschien wat regen, maar daar zitten ze hier wel erg om verlegen. Er heerst al maandenlang droogte in diverse staten langs de oosrkust.
Wij zetten in ieder geval koers naar nog noordelijker streken, naar Bar Harbor, in Acadia National Park. We besluiten om niet het hele stuk, 350 km, over de interstate te rijden, maar nabij Portland de kustroute te nemen. Dat duurt wel langer, maar dan zie immers meer van de omgeving. Het weer zit ons erg mee, prachtig zonnetje, geen wind en de natuur is op zijn mooist momenteel. Ik denk dat over een week alle blaadjes hier echt gaan vallen. We komen door plaatsjes met prachtige Mansions, grote huizen, met schitterend aangelegde tuinen. Het is allemaal supernetjes, geen grassprietje lijkt verkeerd te staan. Het is prachtig om te zien, maar jammer dat er van het oorspronkelijke weinig meer te zien is. Als je binnen de bebouwde komt, begint de plaats met heel veel autozaken, supergrote winkelcentra, benzinestatione. En dan een paar woonhuizen, en dan begint de weg weer. Al met al lijkt het niet zo dichtbevolkt allemaal, maar toch dan die gigantische centra met ook nog een ongelooflijk veel fastfood restaurants.
Rond half 4 arriveren we op de camping. Hadley's Point in Bar Harbor. We checken in en de ontvangst is allervriendelijkst. We staan op plaats nr 11C. Jan Willem wijst me op een bordje voor de receptie, Lobster menu, free delivery. We vragen het nog even na bij de juffrouw bij de receptie en zij verzekerd ons dat dat echt goed is. We kunnen ook voor één persoon bestellen, want JW hoeft dat niet zo nodig. Ik denk er ff over na.
We gaan de camper installeren op onze toegewezen plaats. Een prachtig plekje onder de bomen. Beter kan haast niet zou je zeggen. Maar goed en wel aangesloten aan water en elektra, lijken de plaatselijke eekhoorns het toch niet zo eens te zijn met onze komst. De een na de ander eikel ( want we staan onder een eikenboom) bereikt het dat van de camper. Het leek alsof de eekhoorns ons weg wilden hebben en gooiden eikels uit de boom op het dak. Als je dan binnen zit lijkt alsof ze door het dak heen komen. Maar de schemer zette in en toen het helemaal donker was, was het eigenlijk, qua eikels, redelijk rustig geworden.
Toen begon ik toch weer na te denken over het lobster, kreeft, menu. Er zouden mossels bijzitten, een maiskolf en een hele zachtschalige kreeft. Ja, de verleiding was niet te weerstaan. Ik heb voor één persoon besteld en een half uur later was daar het menu. Op de kampeerplek afgeleverd. Wat een luxe. Er was eigenlijk toch nog een probleempje, hoe eet je kreeft zonder kreeftbestek??
Had ik me niet gerealiseerd. Maar.... In de douche van de camper staat een emmer met wat gereedschap voor acute problemen. Daar had ik een tang in zien zitten. Ahaa. Een idee was geboren. Met die tang kon ik de scharen van de kreeft goed kraken en met een gewone vork heb ik de scharen leeggepeuterd. De staart was geen enkel probleem. En ik moet zeggen, het smaakte bijzonder lekker. Ook de mossels, gekookt, waren zeer smakelijk. Beter dan de smaak van de Zeeuwse mossels. Jan willem had genoeg aan een paar chipjes en een nootje.
Het was een gezellige boel op deze camping. Het veld tegenover ons staat vol met campers van hondeneigenearen, die hun viervoetige huisdier komend weekend aan een behendigheidstraining gaan onderwerpen. Af en toe hoor je wat geblaf, maar het is niet zo storend als de eikels die op het dak kletteren. Ook in het kader van de viering van Columbusday, a.s. Maandag is het erg druk op de camping. Veel campeerders hebben hun plek versierd met lichtjes, stropoppen en pompoenen. Supergezellig allemaal.

Vrijdag 7 oktober.
Vandaag zijn we met de shuttlebus, de eiland explorer, naar Acadia National Park geweest. Het is een gratis busservice van het eiland om ook het drukke verkeer uit het nationale park te mijden. Je moet enkel een geldige parkpas bij je hebben, en die hebben we gekocht in het dorp. We stapten uit in Bar Harbor, een schattig plaatsje in het nationale park met een haven. Na wat winkeltjes zochten we de waterkant op en wat schetste onze verbazing, een oude bekende van ons lag voor anker in de haven,
De Rotterdam van de Holland Amerika Lijn. Leuk.
Met een andere bus lieten we ons naar diverse plekken op het eilend brengen, daar stapten we uit, wandelden een stukje en reden dan weer verder. Het is een prachtig gebied, met mooie uitzichten over de oceaan, leuke baaitjes en mooi prachtig kleurende vegetatie.
Rond de klok van twee waren we terug in het dorpje. We lieten ons. Weer verleiden naar de waterkant te gaan, en uiteindelijk hebben we daar vertoeft tot dat de Rotterdam weer het ruime sop koos. Morgen hebben we nog een dag in Bar Harbor. Als het weer het toelaat gaan we misschien nog een stukje varen. Met een schoener of met een snelle boot op walvissentocht.

• 08 Oktober 2016 - 22:26

Nicole:

Wat klinkt dat prachtig allemaal; jullie beleven de herfst op z'n mooist daar denk ik.
    En wat een toeval dat de Holland America Lijn daar ligt!
    Heb je al veel wilde dieren gezien?
    Hier is de herfst nog niet echt ingetreden, snachts wel wat kouder maar overdag nog rustig zonnig weer.