Bultruggen, bruinvissen en zeeleeuwen, Mendenhall - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu Bultruggen, bruinvissen en zeeleeuwen, Mendenhall - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu

Bultruggen, bruinvissen en zeeleeuwen, Mendenhall

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

30 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Juneau

Juneau, Mendenhall Glacier, whale watching en Orca point Lodge.
Vandaag zijn we om 7 uur aangemeerd in Juneau. Een uur eerder dan gepland.
Voor vandaag hadden we een excursie gepland, want we zouden tot later in de avond aangemeerd blijven. Juneau is dan wel de hoofdstad van Alaska, maar heeft niet zomheel veel te bieden dat je je de hele dag in de stad kunt vermaken. Of je moet ontzettend veel van shoppen en slenteren in winkelstarten houden.
Om half 10 werden we op het plankier voor het schip verwacht, alwaar de bussen voor de excursies stonden te wachten.
Als eerste reden we naar Mendenhall Glacier, een zoals ze dat noemen een Hanging Glacier. Deze cavelt niet af, maar smelt langzaam. Een Hanging Glacier komt niet tot aan het water. Een wandeltocht naar de waterval naast de gletsjer zou de veel tijdnemen, dus dat konden we niet doen want we moesten na 5 kwartier weer in de bus zitten.
Het volgende onderdeel van de excursie was een vaartocht, met een kleinere boor, op zoek naar walvissen, humpback whales, ofwel bultruggen, zeehonden, zeeleeuwen en ander wild.
Eenmaal vertrokken zagen we al vrij snel in de verte wat blows, t spuiten van walvissen.
Maar eenmaal met de boot daar lieten ze zich niet meer zien.
Bij een andere plek leken er meer te zitten. Aldaar waren er vier bultruggen aan 't foerageren. Ze kwamen boven, doken weer onder en kwamen weer aan de oppervlakte. Vergezeld door wat zeeleeuwen verplaatsten ze zich langzaam. Het was een gracieus gezicht toen twee walvissen tegelijkertijd onderdoken en hun staart als laatste simultaan onder water lieten glijden.
We bleven ongeveer een half uur op hetzelfde plekje rond dobberen, en de walvissen trakteerden ons op een prachtig stukje openlucht theater, samen met de zeeleeuwen.
Daarna vertrokken we om nog andere zeezoogdieren te zien, en we zagen nog zeehonden, zeeleeuwen rustend op een baken, en verschillende soorten vogels.
Het laatste item van de vaartocht was een stop bij Orca Point Lodge. Daar werd de lunch geserveerd, en konden we nog wat foto's maken van de omgeving.
Al met al was het een geslaagde dag.
Eenmaal terug in Juneau hebben we bij de Red Dog Saloon nog een pilsje genomen en zijn toen terug aan boord van de Amsterdam gegaan.